Wszystko co musisz wiedzieć o ósemkach

Ósemki  (III zęby trzonowe) nie pełnią żadnej istotnej funkcji w uzębieniu człowieka. W zdecydowanej większości przypadków nie służą ani do żucia, ani do rozdrabniania pokarmów. Z ich pojawieniem wiąże się natomiast dużo problemów:
– utrudnione wyrzynanie powodujące silne dolegliwości bólowe
– miejscowe przewlekłe stany zapalne związane najczęściej z zaleganiem resztek pokarmowych w kieszeniach dziąsłowych
– Zniszczenie próchnicowe korony zęba i związane z tym zapalenie miazgi powodujące dolegliwości bólowe
– nieprzyjemny zapach z ust związany z trudnościami w prawidłowym oczyszczaniem wszystkich powierzchni zębów mądrości
– W niektórych przypadkach ósemki wcale się nie wyrzynają i zamiast tego rosną poziomo w dziąśle. Powoduje to ucisk korzeni pozostałych zębów trzonowych, które stłaczają inne zęby powodując wady zgryzu.
– Mogą prowadzić z czasem do rozwoju torbieli i poważnych stanów zapalnych mogących skutkować powstaniem ropnia i hospitalizacją.

W większości przypadków zaleca się profilaktyczne usuwanie ósemek z powodów wyżej opisanych. Zębów mądrości z uwagi na złożona anatomię i trudny dostęp nie leczy się endodontycznie. Poza tym kanałowe leczenie ósemek zwyczajnie się nie opłaca , ponieważ z dużym prawdopodobieństwem w krótkim czasie i tak będą zakwalifikowane do usunięcia.
Zawsze powtarzam pacjentom którzy posiadają ósemki kwalifikujące się do usunięcia , że zdecydowanie lepszą sytuacją jest planowy zabieg w czasie nam najbardziej odpowiednim, niż okoliczności które w stanie pilnym nas do tego zmuszają. Najczęściej jest to stan zapalny, silny ból. W takiej sytuacji niezbędna często jest antybiotykoterapia, a zejściowy stan zapalny najczęściej jest przyczyna gorszego działania środków znieczulających. Planując zabieg trzeba wiedzieć że korzystniejszą sytuacją jest wykonanie zabiegu w miesiącach chłodniejszych i w młodym wieku. Związane jest to z lepszym gojeniem i korzystniejszą strukturą kości u młodych pacjentów co pozwala chirurgowi łatwiej usunąć niepotrzebny ząb.
Aby w pełni ocenić wskazania i zakres planowanego zabiegu niezbędne jest wykonanie diagnostyki radiologicznej (pantomogram) oraz konsultacja z chirurgiem.
Chirurgiczne usunięcie zębów ósmych, szczególnie tych zatrzymanych lub nie w pełni wyrrzniętych to często trudny technicznie i złożony zabieg chirurgiczny, który obarczony jest pewnym ryzykiem powikłań. Dlatego decydując się na zabieg ważne jest aby osoba wykonująca zabieg miała odpowiednie umiejętności i doświadczenie w zakresie wykonywania tego typu procedur, co w ogromnym stopniu zmniejsza ryzyko potencjalnych powikłań, a jeśli do nich dojdzie wie w jaki sposób zareagować i udzielić pomocy.
Pamiętaj: Zaplanuj usunięcie ósemek zanim one zrobią to za Ciebie. Z własnego doświadczenia wiem że dolegliwości związane z zębami mądrości najczęściej rozpoczynają się w najmniej odpowiednim momencie: wakacje w egzotycznych krajach lub dzień przed własnym ślubem.
Do zobaczenia na konsultacji.