Porady

Odrzucenie implantu zęba – objawy

Wynalezienie oraz skuteczne zastosowanie implantów stomatologicznych niewątpliwie było ogromnym krokiem na drodze leczenia problemów z zębami. Po raz pierwszy tego rodzaju protez użyto w Szwecji już w roku 1965. Tamten zabieg przebiegł pomyślnie, a pacjent nie doświadczył żadnych powikłań w późniejszym czasie. Jednak sytuacja nie zawsze jest tak pozytywna. Choć przypadki odrzucenia implantu są niebywałą wręcz rzadkością, to wciąż stanowią problem, którego główną przyczyną są złe nawyki i brak utrzymywania właściwej higieny jamy ustnej przez pacjentów. Aby przekonać się o tym, że tytanowa proteza zęba nie funkcjonuje poprawnie nie trzeba wcale wykonywać skomplikowanych badań i obserwacji. Objawy takiego stanu rzeczy są bowiem bardzo wyraźne i ciężko jest je zbagatelizować.

Objawy odrzucenia implantu zęba.

Podstawową oznaką świadczącą o tym, że implant nie został zaakceptowany przez organizm jest stan zapalny dziąsła w okolicy protezy. Oczywiście towarzyszyć mu mogą typowe dla niego objawy takie jak ból, ostre zaczerwienienie, krwawienie, czy nawet gorączka. Oprócz tego powinno się zwracać uwagę na to, czy implant się nie porusza. Jeśli poczujemy jakąkolwiek ruchomość to może ona świadczyć o niepełnym połączeniu protezy z otaczającymi ją tkankami. Tego typu sytuacja przeważnie dotyczy tylko tych implantów, które zostały wstawione tak zwaną metodą jednoetapową. Polega ona na umieszczeniu protezy w dziąśle wraz ze śrubą gojącą, dzięki czemu implant stanowi jedną część razem z kością. Żadnego z wyżej wymienionych objawów nie należy lekceważyć, ponieważ może to doprowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych. Implant może również całkowicie odpaść od dziąsła. Wtedy koniecznie trzeba zgłosić się do gabinetu stomatologicznego. Niestety sytuacja taka wiąże się z przeprowadzeniem kolejnej serii badań i zabiegów, a ewentualną nową protezę można wszczepić dopiero 6 miesięcy później.

Postępowanie w przypadku odrzucenia implantu stomatologicznego.

Jeżeli zauważymy opisane wcześniej objawy powinniśmy od razu umówić się na wizytę stomatologiczną. W zależności od przyczyny odrzucenia implantu dentysta zastosuje odpowiednie środki oraz zleci przeprowadzenie właściwych zabiegów. W najlepszym przypadku wystarczy terapia antybiotykowa oraz stosowanie preparatów dezynfekujących, co ma na celu wyeliminowanie zakażenia bakteryjnego. Zależy to w głównej mierze od stopnia utraty masy kostnej wokół zęba, który można określić za pomocą badania RTG. Jeżeli jest ona znaczna konieczne jest poddanie się dalszym zabiegom. Jednym z nich może być przeszczep tkanki kostnej w okolice implantu. Jeśli to nie pomoże pozostaje tylko jego usunięcie i po zagojeniu się pozostałej po nim rany wszczepienie nowej protezy. Według statystycznego badania przeprowadzonego przez Clinical Oral Implants Reaserch zabieg ten jest skuteczny w 83,3% przypadków.

Oznaki odrzucenia implantu stomatologicznego są stosunkowo łatwe do dostrzeżenia, dzięki czemu możliwa jest szybka reakcja i podjęcie odpowiedniego leczenia. Problemy te należy traktować poważnie przede wszystkim ze względu na zdrowotne konsekwencje, jakie mogą za sobą nieść. Dlatego też po wszczepieniu tego rodzaju protezy należy konsekwentnie stosować się do zaleceń dentystów i koniecznie zrezygnować ze szkodliwych nawyków, takich jak palenie papierosów, czy lekceważenie zasad higieny jamy ustnej. Oczywiście w skrajnych przypadkach winę za odrzucenie implantu zęba może ponosić błąd popełniony przez stomatologa podczas zabiegu jego wstawiania. Przy tego typu poważnych operacjach warto więc korzystać jedynie z usług sprawdzonych klinik i gabinetów dentystycznych.